Het agentschap heeft samen met de Federale Politie besloten om een bijkomende maatregel te nemen om de kans op dergelijke ongelukken in de toekomst nog verder te verkleinen.
Snelheidsbeperking niet gerespecteerd
De afgelopen maand vonden twee ongelukken plaats met vrachtwagens die ter hoogte van de doorsteek van de middenberm in de E40 hun lading verloren. Dat gebeurde steeds op de plaats waar er een beperkt hoogteverschil en dus een kleine helling is tussen de twee delen van de snelweg. Wanneer de snelheidsbeperking gerespecteerd wordt en de lading gezekerd is, is er voor vrachtwagens geen enkel probleem om dit hoogteverschil te overbruggen. Dat bewijzen de duizenden vrachtwagens die er dagelijks zonder problemen passeren. Bij de twee ongelukken was dit niet het geval. Om de snelheidsbeperking beter te doen naleven is er in overleg met de Federale Politie en het Vlaams Verkeerscentrum een bijkomende maatregel voorzien.
Ribbelstroken
Vanaf donderdag 19 januari zal AWV zogenaamde ribbelstroken voorzien op de rechtse rijstrook van het wegdek net voor de doorsteek.
Het gaat om 3 vakken van 5 meter lang met gestreepte markeringen van 5 mm hoog en met een tussenruimte van 15 cm tussen de ribbels die zullen aangebracht worden op het wegdek. Dit waarschuwt chauffeurs dat er een veranderde situatie op komst is en maant aan tot vertragen. Deze markeringen zijn een tijdelijke maatregel die AWV zou behouden tot het einde van deze fase van de werken, begin juni 2023. Hiermee hopen ze dat alle chauffeurs op de rechterrijstrook hun snelheid milderen en dat ongelukken als afgelopen maand kunnen vermeden worden
Geluidshinder
Een ongewenst neveneffect van de markeringen is dat het verkeer dat er over rijdt meer lawaai maakt dan wanneer het over een effen wegdek rijdt. Hoe groot de hinder is kan AWV moeilijk inschatten. Ze vragen de omwonenden in geval van geluidsoverlast dit zeker te melden en ze zullen de effecten van markering ook zelf monitoren.
AWV wil zich alvast verontschuldigen voor de eventuele bijkomende geluidshinder.