Vanaf 1 april 2025
Voorwaarden en bewijsstukken
- Inwoners die chronisch incontinent zijn en bijgevolg incontinentie- en stomamateriaal nodig hebben, krijgen een jaarlijkse tegemoetkoming van 25 euro. Bij de eerste aanvraag moet je een doktersattest of een attest van de mutualiteit voegen. Vanaf het tweede jaar is een eenvoudige aanvraag voldoende. Als je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming wordt dit bedrag jaarlijks verhoogd tot 50 euro. De verhoogde tegemoetkoming moet je elk jaar aantonen met een attest van de mutualiteit.
- Ouders van pasgeboren kinderen krijgen éénmalig een correctie van 25 euro. Deze tegemoetkoming wordt automatisch uitbetaald, je moet dus geen aanvraag indienen. Let op, de tegemoetkoming voor geboorten vóór 1 april 2025 wordt nog via het oude reglement toegekend**
- Door Kind en Gezin erkende opvanginitiatieven, die hun restafval verwerken via ILvA krijgen jaarlijks 15 euro toegekend per een door Kind en Gezin vergunde opvangplaats. Bij de aanvraag moet je een attest van erkenning door Kind en Gezin en een attest van ILvA voegen.
Hoe aanvragen?
Klik hier om je aanvraag te doen via het e-loket
Of maak een afspraak bij het Sociaal Huis op 053 60 34 90.
Uitbetaling
De uitbetaling gebeurt 1x per kwartaal via de ILvA provisierekening van de referentiepersoon van het gezin of via de ILvA provisierekening van het opvanginitiatief.
Regelgeving
Gemeenteraadsbesluit van 25/03/2025 – Sociale correctie bij de retributie ILvA.
Vóór 1 april 2025
**Voorwaarden voor ouders van kinderen geboren vóór 1 april 2025
Ouders van kinderen geboren vóór 1 april 2025, krijgen een eenmalige tegemoetkoming van 20 euro. Bij de aanvraag moet je een kopie van de geboorteakte toevoegen en eventueel een kopie van het laatste aanslagbiljet van de personenbelasting (zie verhoogde correctie).
Je moet op datum van de aanvraag inwoner zijn van Erpe-Mere en je kind moet van bij de geboorte in Erpe-Mere ingeschreven zijn. De aanvraag moet gebeuren voor je kind 2 jaar wordt.
Ouders van kinderen geboren vóór 1 april 2025, die herbruikbare luiers gebruiken, krijgen een eenmalige tegemoetkoming van 50 euro. Je moet een kopie van de geboorteakte, het aankoopbewijs van herbruikbare luiers van minimum 250 euro en eventueel een kopie van het laatste aanslagbiljet van de personenbelasting (zie verhoogde correctie) toevoegen.
Je moet op datum van de aanvraag inwoner zijn van Erpe-Mere.
Verhoogde correctie
Mensen die een aanvraag indienen krijgen een verhoogde correctie (+50%) toegekend wanneer het gezamenlijk belastbaar inkomen van alle inwonende gezinsleden samen, niet hoger is dan:
- het leefloon cat. 2 + 25% voor alleenstaanden zonder kinderen
- het leefloon cat. 3 + 25% voor alleenstaanden met één kind ten laste (eenoudergezin). Dit bedrag wordt met 1.500 euro verhoogd per persoon ten laste*.
- 2 x het leefloon cat.1 + 25% voor echtparen/samenwonenden zonder kinderen ten laste. Dit bedrag wordt met 1.500 euro verhoogd per persoon ten laste*.
*Voor iedere gehandicapte persoon die deel uitmaakt van het gezin, wordt een extra persoon ten laste gerekend. Wanneer er een gehandicapt persoon inwoont, moet je een bewijs van handicap van minstens 66% (9 punten) afgeleverd door de FOD Sociale Zekerheid, Kruidtuinlaan 50 bus 150 te 1000 Brussel, of een attest van het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeit afgeleverd door het ziekenfonds bijvoegen.
Hoe aanvragen?
Klik hier om je aanvraag te doen via het e-loket
Of maak een afspraak bij het Sociaal Huis op 053 60 34 90.
Uitbetaling
De uitbetaling gebeurt 1x per kwartaal via de ILvA provisierekening van de referentiepersoon van het gezin.
Regelgeving
Gemeenteraadsbesluit van 23/03/2021 - Correcties voor bepaalde doelgroepen naar aanleiding van het invoeren van de gewichtsgebonden inzameling van afval (diftar).
Downloads
- GR 23022021 Correcties Diftar.pdf328,7 Kb pdf
- GR 25032025 Sociale correctie retributie Ilva.pdf273,3 Kb pdf