Gemeente Gemeente Erpe-Mere

Huren zonder hindernissen

Huur je een woning, of ben je op zoek naar een huurwoning, dan ben je beter goed op de hoogte van je rechten en plichten als huurder.

Wanneer je op zoek gaat naar de ideale huurwoning dan kan je op www.huurschatter.be een idee krijgen over wat een realistische huurprijs is. Op www.biv.be vind je dan weer alle erkende vastgoedmakelaars terug.

Wil je weten of je in aanmerking komt om sociaal te huren dan ben je welkom aan het Woonloket of neem je een kijkje op de websites van de Sociale Huurmaatschappij Denderstreek, het Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen of het Vlaams Woningfonds.

Er bestaan een aantal premies voor huurders:

  1. Wie verhuist van een onbewoonbare, ongeschikte of te kleine woning naar een geschikte woning kan in een aantal gevallen genieten van een eenmalige installatiepremie en een maandelijkse huursubsidie.
  2. In uitzonderlijke gevallen kan het Sociaal Huis tussenkomen in de huurwaarborg. Dit is enkel mogelijk na een uitgebreid sociaal en financieel onderzoek en mits positieve beslissing door het sociaal comité.
  3. Huurders die twee of meer kinderen met recht op kinderbijslag, een gehandicapt gezinslid of een oorlogsinvalide in het gezin hebben, kunnen aanspraak maken op een vermindering van de onroerende voorheffing. Deze vermindering wordt toegekend aan de eigenaar die deze som aftrekt van de huur of terugstort.
  4. Wie langer dan vier jaar op de wachtlijst staat voor een sociale woning kan aanspraak maken op een maandelijkse huurpremie.

Meer weten over deze premies? Klik op de linken naar de pagina's op onze website of neem contact op met het Woonloket van onze gemeente.

Wanneer je huurwoning een gebrek vertoont dan is het belangrijk om na te gaan wie verantwoordelijk is voor de herstelling. Behalve het normale onderhoud wordt van de huurder verwacht dat hij een aantal herstellingen voor zijn rekening neemt zoals aan de haarden en schoorstenen, tegels, glasbreuk, sloten en de muurbepleistering tot 1 meter hoog. De wet geeft geen details maar er bestaan wel indicatieve lijsten van welke herstellings- en onderhoudswerken voor rekening van de verhuurder of de huurder zijn. Klik hier voor een voorbeeldlijst.

Een belangrijke uitzondering op de herstelverplichting van de huurder is normale slijtage en overmacht: de huurder moet nooit instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht. Overmacht betekent dat er een gebeurtenis was die de huurder niet gewild heeft en dat hij die gebeurtenis onmogelijk kon voorzien.

Moet je zelf instaan voor de herstelling dan vraag je hiervoor de toestemming van de verhuurder, als de verhuurder verantwoordelijk is dan laat je hem dit (ook) per e-mail of aangetekend weten. Twijfel je wie verantwoordelijk is dan overleg je best even met je verhuurder of vraag je raad aan de huurdersbond, op het Woonloket kan je een doorverwijsbrief bekomen. Grijpt je verhuurder niet in ondanks dat je dit schriftelijk hebt gemeld dan neem je best contact op met het Woonloket. Bovendien kan je gratis juridisch advies krijgen in het Sociaal Huis en dit, steeds na afspraak, op de eerste en derde donderdag van de maand.

Voor het onderhoud van de verwarmingsinstallatie gelden er specifieke regels. De gebruiker (in dit geval de huurder) moet een centrale verwarmingsinstallatie op gas tweejaarlijks laten onderhouden en controleren door een erkende technicus. Voor een centrale verwarmingsinstallatie op stookolie is dat jaarlijks. Meer hierover lees je hier.

Vanaf 1/1/2018 moet de eigenaar van een woning ouder dan 70 jaar bij een nieuwe verhuring een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen. Een conformiteitsattest wordt uitgereikt wanneer je woning veilig en gezond is en voorzien is van basiscomfort. Net zoals een kwaliteitslabel biedt het conformiteitsattest een meerwaarde voor huurder én verhuurder.

Dit artikel bevat een beknopt overzicht over huren. Meer informatie is onder meer te verkrijgen aan het Woonloket of op de website van wonen-Vlaanderen.

Nuttige gegevens: het Sociaal Huis is telefonisch bereikbaar op 053 60 34 90, het Woonloket op 053 60 34 44. Langkomen kan op weekdagen van 8.30u tot 11.30u, op woensdag van 13.30u tot 16.30u en op donderdag van 18.00u tot 20.00u.

(foto: huren bron: Photo by PhotoMIX Ltd. from Pexels https://www.pexels.com/photo/building-metalhouse-architecture-101808/)

 

Gepubliceerd op  ma 23 apr 2018