Gemeente Gemeente Erpe-Mere

Digitale sleutel(s)

Een digitale sleutel is een manier om u (online) te identificeren. De bekendste digitale sleutel is de eID (electronische identiteitskaart).

Aanmelden met uw eID is de standaard manier van aanmelden bij de overheid en garandeert het hoogste beveiligingsniveau. Voor situaties waarin u zich niet kunt aanmelden met uw eID (vb. op uw smartphone of tablet), kunnen andere digitale sleutels gebruikt worden. Ook deze digitale sleutels zijn veilig om zich aan te melden bij de online overheid maar geven geen toegang tot alle (onderdelen van) onlinediensten.

U kan als eindgebruiker zelf kiezen voor de optie die u het beste past. U hebt de keuze uit (in dalende volgorde van beveiligingsniveau) eID via kaartlezer, beveiligingscode via mobile app, beveiligingscode via sms, gebruikersnaam+wachtwoord.

Hoe aanvragen

Online digitale sleutels activeren

Als u een eID (elektronische identiteitskaart) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kan u online uw digitale sleutels activeren. De digitale sleutels zijn direct actief en bruikbaar.

Via een loket burgerzaken bij de gemeente

Als u geen (werkende) eID hebt, kunt u ook langskomen op het gemeentehuis. De ambtenaren van de dienst burgerzaken kunnen uw digitale sleutels activeren.

Om misbruik te vermijden, moet u zich op afspraak persoonlijk aanmelden bij het registratiekantoor. Na een identiteitscontrole wordt u geregistreerd. Bij deze registratie krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en ontvangt u een activatielink via e-mail. Zodra u een digitale sleutel hebt geactiveerd via de activatielink en -code, krijgt u op basis van uw gebruikersnaam, wachtwoord en digitale sleutel toegang tot de onlinediensten van de overheid, en kan u ook uw digitale sleutels beheren.

Let wel op dat u nooit uw digitale sleutels doorgeeft, ze zijn strikt persoonlijk!

Prijs

Deze dienst is gratis.

Wat meebrengen

Indien u in het bezit bent van een eID, dan brengt u deze mee.