Inhoud
Een digitale sleutel is een manier om je (online) te identificeren. De bekendste digitale sleutel is de eID (electronische identiteitskaart).
Aanmelden met je eID is de standaard manier van aanmelden bij de overheid en garandeert het hoogste beveiligingsniveau. Voor situaties waarin je jezelf niet kunt aanmelden met je eID (vb. op je smartphone of tablet), kunnen andere digitale sleutels gebruikt worden. Ook deze digitale sleutels zijn veilig om je aan te melden bij de online overheid maar geven geen toegang tot alle (onderdelen van) onlinediensten.
Je kan als eindgebruiker zelf kiezen voor de optie die jou het beste past. Je hebt de keuze uit (in dalende volgorde van beveiligingsniveau) eID via kaartlezer, beveiligingscode via mobile app, beveiligingscode via sms, gebruikersnaam+wachtwoord.
Procedure
Online digitale sleutels activeren
Als je een eID (elektronische identiteitskaart) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kan je online uw digitale sleutels activeren. De digitale sleutels zijn direct actief en bruikbaar.
Via een loket burgerzaken bij de gemeente
Als je geen (werkende) eID hebt, kan je ook langskomen op het gemeentehuis. De ambtenaren van de dienst burgerzaken kunnen jouw digitale sleutels activeren.
Om misbruik te vermijden, moet je jezelf op afspraak persoonlijk aanmelden bij het registratiekantoor. Na een identiteitscontrole word je geregistreerd. Bij deze registratie krijg je een persoonlijke activatiecode op papier en ontvang je een activatielink via e-mail. Zodra je een digitale sleutel hebt geactiveerd via de activatielink en -code, krijg je op basis van jouw gebruikersnaam, wachtwoord en digitale sleutel toegang tot de onlinediensten van de overheid, en kan je ook jouw digitale sleutels beheren.
Let wel op dat je nooit jouw digitale sleutels doorgeeft, ze zijn strikt persoonlijk!
Wat meebrengen
Indien u in het bezit bent van een eID, dan brengt u deze mee.
Kostprijs
Deze dienst is gratis.